פוראן במזון

פוראן הוא חומר שנמצא כגורם לסרטן בבעלי חיים (קרצינוגן) ונחשד כגורם לסרטן בבני-אדם. ייתכן והוא עלול לגרום לסרטן בבני-אדם גם בכמויות נמוכות. ניתן למצוא אותו בעיקר במזונות משומרים ובמזונות המצויים בצנצנות.

מה זה פוראן (Furan)?

פוראן הוא נוזל נדיף, חסר צבע, המשמש בכמה ענפים של תעשייה כימית. הוא דווח כמצוי במזונות שונים. המדענים של מנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) גילו כי פוראן נפוץ במזונות מסוימים יותר מאשר סברו עד כה. המדענים מניחים כי הפוראן מופיע במזונות במהלך טכניקות מסורתיות של חימום כגון בישול, שימור והכנת אוכל בצנצנות.

למרות שהמונח "פוראנים" משמש לעתים קרובות לסירוגין עם המונח "דיוקסינים", פוראן אינו תרכובת דמוית דיוקסין. המונח "פוראנים" משמש לעתים כקיצור לקבוצה של מזהמים סביבתיים הקרויים "דיבנזפוראנים" (dibenzofurans), להם יש פעילות דמוית-דיוקסינים. בנוסף, המונח "פוראנים" מתייחס לקבוצה גדולה של תרכובות בעלות מבנים שונים באופן נרחב, הכוללת, למשל, ניטרו-פוראנים (nitrofurans). לכימיקלים אלו השפעות שונות מהפוראן אליו אנו מתייחסים כעת.

שימורים. מכילים פוראן בכמויות גבוהות ממה שחשדו בתחילה.

שימורים. מכילים פוראן בכמויות גבוהות ממה שחשדו בתחילה.

באילו מזונות יש פוראן?

עד כה, ה-FDA התמקד בבדיקת מזונות משומרים או המצויים בצנצנות, היות ומזונות אלו מחוממים במיכלים אטומים. מהבדיקות נמצא כי פוראן אכן נמצא במזונות אלו כגון מרקים, רטבים, שעועית, ארוחות פסטה ומזונות לתינוקות.

עד כמה פוראן במזונות הוא מסוכן?

במחקרים בהם נחשפו בעלי-חיים לפוראן במינונים גבוהים, נמצא כי הפוראן גרם לסרטן. כלומר, הוא מסווג כקרצינוגן. סיווג זה מבוסס על מחקרים בחיות מעבדה שנערכו ע"י חשיפה גבוהה לחומר זה. החשש הוא האם פוראן עלול לגרום לסרטן בבני-אדם ע"י חשיפה ממושכת לרמות נמוכות שלו. היות ועד כה, רמות הפוראן נמדדו רק במספר מזונות, קשה למדעני ה-FDA לחשב במדויק את רמות החשיפה לפוראן במזון ובכך להעריך את הסיכון לצרכנים. לכן, נדרשות בדיקות והערכות נוספות.

יש לציין כי פוראן מצוי במזון במשך שנים רבות. השינוי היחידי כעת הוא שהמדענים של ה-FDA פיתחו שיטה חדשה שיכולה למדוד רמות נמוכות מאוד של פוראן וליישם שיטה זו על מגוון רחב של מזונות.

כיצד פוראן נוצר במזונות?

לא ידוע בדיוק כיצד פוראן נוצר במזונות. אינדיקציות מוקדמות מראות שכנראה יש מספר מנגנונים להיווצרות של פוראן. למרות שחימום הוא ככל הנראה גורם חשוב התורם להיווצרות הפוראן, לא ייתכן שהוא הדרך היחידה להיווצרותו.

ייתכן שמזון משומר או מזון בצנצנות שבו נמצאו כמויות מדידות של פוראן מיד לאחר פתיחתו יכילו רמות נמוכות יותר של פוראן לאחר חימום במיכלים פתוחים, כמו שלרוב נעשה טרם אכילתם. פוראן הוא חומר נדיף, וחלק ממנו עשוי להתאדות כאשר המזון מחומם במיכל פתוח, כגון סיר. על מנת לבחון השערה זו, ה-FDA ישווה רמות של פוראן במזונות מיד לאחר פתיחתם מתוך צנצנת או שימורים לאותם מזונות לאחר חימומם, כפי שצרכן רגיל לרוב ייעשה לפני אכילתם.

כרגע, המלצות ה-FDA לצרכנים בהקשר זה אינן מתייחסות לשינוי כלשהו בהרגלי האכילה. עד שיוודע עוד, ה-FDA ממליץ לצרכנים לצרוך תזונה מגוונת ומאוזנת, עשירה בדגנים עשירים בסיבים ובירקות.

תגובה אחת ל-“פוראן במזון

כתיבת תגובה