פרי אקי – איך לאכול מבלי להסתכן

פרי אקי הוא פרי טרופי שאינו נפוץ. אם הוא אינו מטופל כראוי, או שחלקים לא נכונים שלו נאכלים – הוא עלול להיות רעיל מאוד. אז אילו חלקים של הפרי אכילים ובאילו צורות ייחודיות? חשוב לדעת.

אקי. מסוכן מאוד אם לא נוקטים צעדי זהירות

אקי.
מסוכן מאוד אם לא נוקטים צעדי זהירות

אקי (Ackee) הוא פרי טרופי הגדל לאורך של כ-10 סנטימטרים. הפרי ירוק כאשר הוא בוסר ולא-בשל. כאשר הפרי הבוגר הוא בריא, קליפתו היא צהובה עם שכבה של צבע אדום בהיר ויש לה שלושה תפרים בולטים. כאשר הפרי מבשיל הוא נפתח לאורך התפרים ל-3 חלקים החושפים את החלק האכיל שלו. כלומר, הקליפה הפנימית הבשרנית, שצבעה צהוב-חיוור. בכל אחד משלושת החלקים, ישנו בקצה הקליפה הפנימית זרע עגול, שחור, מבריק וקשה. בין כל זרע לבין כל קליפה פנימית ישנו קרום ורדרד (raphe).

היפוגליצין A, רעל עמיד לחום, מצוי ברמות גבוהות בפרי אקי לא-בשל וכן בזרעים, בקליפה החיצונית ובקרום הורדרד (raphe) (בהערכה גסה: כ-1,000 חלקים למיליון = ppm). בליעה של היפוגליצין A עשויה להסתיים ללא תסמינים. עם זאת, היא גם עלולה להסתיים בטווח רחב של תסמינים, החל מתסמינים קלים כגון הקאות, וכלה בתסמינים חמורים כגון הקאות עם היפוגליקמיה קשה, ישנוניות, תשישות שרירים, אפיסת כוחות ואף תרדמה או מוות. כאשר הפרי בשל לחלוטין, רמות ההיפוגליצין A בקליפה הפנימית ובקרום הורדרד צונחות לרמות אפסיות ובכך הופכות אותם לבטוחים לצריכה (למרות שהקרום הורדרד מוסר לפני האריזה). עם זאת, הקליפה החיצונית והזרעים עדיין מכילים רמות גבוהות של היפוגליצין A ולכן אין לצרוך אותם גם כאשר הפרי בשל לחלוטין. במוצרים מעובדים – אם הפרי לא עובד כראוי, המוצר עלול להכיל רמות לא-אפסיות של היפוגליצין, ובכך להוות סיכון בריאותי.

רמות של היפוגליצין-A מעל 100ppm במוצרי אקי מעובדים –ניתן לייחס לעיבוד לא-נכון. רמות כאלו עלולות להוות סיכון בריאותי. הבעיות במהלך עיבוד מוצרי אקי שעלולות להוביל לרמות מסוכנות של היפוגליצין A במוצר הסופי הן:

–         חוסר היכולת של עובדים לזהות ולבחור פירות רק כאשר הם בשלים ונפתחו לחלוטין.

–         רכישת פרי מספק שפתח את הפרי. כלומר, הפרי לא נפתח באופן טבעי.

–         חימום הפרי בטמפרטורות גבוהות על מנת לפתוח אותו מהר יותר.

–         שטיפה וניקוי לא נכונים של הקליפה הפנימית (החלק שנאכל).

.

מינהל המזון והתרופות האמריקאי קבע כי מוצרי אקי מעובדים המכילים ריכוז של היפוגליצין A מעל ל-100ppm עלולים להזיק לבריאות.

כתיבת תגובה